Samorząd - Fakty Kaliskie

kontrast:
wielkość czcionki:
A- A+
Dzisiaj jest: 18 kwiecień 2021 Godzina:
imieniny: Alicja, Apoloniusz

Wyszukiwarka

Formularz kontaktowy

Skontaktuj się z nami

Top 1

Top 2

Top mały 1

Top maly 2

Samorząd

Stare na używane, a kiedy nowe? Zmiany w taborze KLA

Aż 30 z 63 pojazdów Kaliskich Linii Autobusowych nadaje się do wymiany. Są już stare, dużo palą i przede wszystkim podróż nimi jest mało komfortowa dla pasażerów. Miasto nie ma na razie pieniędzy na nowe autobusy, a zatem pozostaje kupić używane. Już za 3 tygodnie na nasze ulice wyjadą dwa 12-letnie Solarisy ze Śląska. Informacja o zakupie autobusów z rocznika 2004 wywołała w internecie sporą falę krytyki.

Wczoraj w sieci, na profilu „Zdania, których kaliszanie nigdy nie mówią” pojawił się taki o to wpis o autobusach, które zakupić miało Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe na rzecz KLA. Od razu pod postem pojawiły się negatywne komentarze kaliszan typu: „Złom na Obozowej czeka” czy „Zakup 12-letnich autobusów zawsze będzie porażką”.

Spora oszczędność na paliwie

Mariusz Wdowczyk, prezes KPT potwierdza, spółka kupiła w ramach leasingu dwa 12-letnie Solarisy Urbino 10 ze Śląska. Z krytyką tej decyzji absolutnie się jednak nie zgadza. - Te dwa samochody zastąpią dwa najbardziej wyeksploatowane nasze autobusy marki Scania, które palą około 52-54 litrów ropy na 100 km w cyklu miejskim. Te dwa samochody, które kupiliśmy, palą w przedziale 26-28 litrów na 100 km – wyjaśnia Mariusz Wdowczyk, prezes KPT.

Mariusz Wdowczyk, prezes KPT uważa zakup dwóch 12-letnich Solarisów ze Śląska za doraźny, ale korzystny ruch

Solarisy zostały zakupione w leasingu na 3 lata. Miesięczna rata to 1600 złotych. Kwota zakupu netto wynosi 46 tysięcy 500 zł za jedną sztukę.- Wyliczyłem, że jeżeli wycofamy te Scanie i zaczniemy eksploatować te dwa samochody, to z oszczędności na paliwie nie dość , że nam się spłaci rata leasingowa, to jeszcze zostaną nam pieniądze – dodaje Mariusz Wdowczyk.

5 autobusów do lamusa

KLA ma 63 samochody, w tym 3 do przewozu dzieci niepełnosprawnych. Zdaniem Mariusza Wdowczyka, 30 należałoby w najbliższym czasie wymienić. Na razie spółka może sobie pozwolić na wycofanie z kursowania 5 najbardziej wysłużonych autobusów. Po ulicach Kalisza będą jeździć tylko do wakacji. Przebieg takiego autobusu liczy już od miliona do 1,5 mln kilometrów.  Roczne utrzymanie jednego takiego 20-letniego samochodu to co najmniej 30 tys zł.  - To są autobusy ponad 20-letnie. Ja je w takim stanie zastałem i nie wiąże z nimi żadnej przyszłości. Podstawowa rzecz to komfort pasażerów, który jest w tej chwili żaden, a druga to ekonomika: utrzymanie takiego pojazdu jest bardzo drogie. Ten samochód pali  od 52-54 litrów oleju napędowego na 100 km przy cyklu miejskim – uzasadnia Wdowczyk.

Te autobusy od wakacji przestaną jeździć po ulicach Kalisza. Spółka postara się je sprzedać, między innymi naszym wschodnim sąsiadom.

Co z pozostałymi 25 autobusami? Dziś prezes KPT udaje się do siedziby Scania Polska w Słupsku, gdzie będzie negocjował możliwość zakupu 5 używanych autobusów, objętych jeszcze gwarancją.

Nowe pojazdy za rok?

Kiedy doczekamy się nowych, ekologicznych miejskich samochodów? Miasto w tym celu składa dwa wnioski: pierwszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego o pieniądze na zakup 5 autobusów hybrydowych i 4 w normie euro 6 diesli, drugi w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na zakup 12 pojazdów – 7 hybrydowych i 5 w normie euro 6 diesli. Jeżeli nasze projekty uzyskałyby akceptację, nowe autobusy pojawiłyby się w Kaliszu w 2017 i w 2018 roku.

Sami klienci KLA jednak nie narzekają i nie mają większych uwag do swojego przewoźnika. - Ja osobiście jestem zadowolony. Ludzie tam psioczą, ale nie mają racji – uważa Aleksander. - Nie można narzekać. Ja dużo korzystam z KLA, bo już jeżdżę darmo i jest w porządku – mówi nam Bożena. -Czysty autobus, kierowcy uprzejmi, jesteśmy zadowolone – dodają Anna i Janina.

Takich obrazków kaliszanie już nie zobaczą – zapewnia prezes KPT.  W ostatnim czasie w  11 autobusach wymieniono wszystkie szyby.

Agnieszka Gierz, fot. autor, archiwum

Inside Max P

Kategorie P

3R

4R

Poziomy Bottom

5R

Google Ads

Redakcja portalu

https://www.facebook.com/faktykaliskiepl

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 573 950 125
e-mail: media@fundacja-reakcja.pl

Redaktor prowadzący
Anna Miklas-Pęcherz 

Redakcja telewizji

Oglądaj nas na kanale 232 i/ lub 140 

Multimedia Polska/ Vectra oraz na kanale YT

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 573 950 125
e-mail: media@fundacja-reakcja.pl

Redaktor naczelna
Agnieszka Gierz

Fundacja Reakcja

Nadawcą Telewizji Kalisz 

i wydawcą portalu faktykaliskie.pl jest Fundacja Reakcja

Kalisz, ul. Śródmiejska 36
tel. 607 942 977
e-mail: biuro@fundacja-reakcja.pl

Prezes fundacji
Marcin Spętany

https://www.fundacja-reakcja.pl/